Ervaring Stichting Technasium

Ervaring Stichting Technasium

Voorbeeld uit de praktijk: het Technatorentraject voor de Stichting Technasium

Vanaf 2019 werken wij van TLA samen met Stichting Technasium, met als doel om de technatoren beter in positie te krijgen en om het gezamenlijk leren en ontwikkelen op gang te brengen op de Technasiumafdeling van hun scholen.

Stichting Technasium, waarvan Ria Sluiter de directeur is, en Anne Schellekens de opleidingsmanager van de Technasiumacademie, koos voor TLA vanwege onze aanpak: vanuit verschillende invalshoeken kijken naar de positie van de technator, een combinatie van persoonlijk leiderschap en professioneel leiderschap, en aandacht voor de context binnen en buiten de school waarin de technatoren hun rol vervullen.

Voorlopige resultaten van het traject

Het ontwikkeltraject is in 2019 gestart met 16 technatoren uit het hele land, die op basis van hun motivatiebrief én aanbevelingsbrief van hun leidinggevenden waren uitgenodigd om deel te nemen aan dit traject. In 2020 is een tweede groep van 16 technatoren van start gegaan. De doelen van deze tranches zijn gericht op de rol van de technator als sleutelfiguur binnen het technasiumonderwijs: technatoren zijn de spin in het web voor het Technasium op de school. Zij coördineren, plannen, en voeren overleg met het management, opdrachtgevers, partners en Stichting Technasium. Daarnaast zorgen technatoren ervoor dat  samen met het team van O&O-docenten de kwaliteit en de werkwijze van het technasiumonderwijs wordt bewaakt. Stichting Technasium vindt het belangrijk dat alle technatoren nog beter uitgerust worden voor het succesvol vervullen van deze rol om op deze wijze bij te dragen aan goed technasiumonderwijs in Nederland.

De inhoud van het ontwikkeltraject is gericht op zowel de ontwikkeling van de individuele rol en positie als technator als op de collectieve vraagstukken van technatoren binnen het technasiumonderwijs.

Het ontwikkeltraject  van de 1e tranche heeft plaats gevonden van september 2019 tot en met september 2020 , die van de 2e tranche loopt van september 2020 tot september 2021. Het traject bestond uit verschillende bijeenkomsten:

  • In een eerste bijeenkomst is samen met de leidinggevende en één van de begeleiders van het traject een eigen ontwikkeldoel in de vorm van een plan of project vastgesteld. Dit als de rode draad in het individuele ontwikkeltraject.
  • In de gezamenlijke bijeenkomsten met andere technatoren is, onder begeleiding van experts van binnen en buiten de technasiumgemeenschap, stilgestaan bij vragen en inzichten waar iedereen mee te maken heeft (positionering technator binnen de school, curriculumontwikkeling, teamontwikkeling).
  • Daarnaast heeft er in de gezamenlijke bijeenkomsten onder begeleiding intervisie plaatsgevonden op basis van eigen vraagstukken en casussen met de andere technatoren. Op deze manier is gewerkt aan het creëren van een netwerk waarin van en met elkaar wordt geleerd.
  • Door de coronamaatregelen zijn in de tweede tranche verschillende bijeenkomsten online georganiseerd en is er meer ruimte geweest voor individuele, online coaching

 

Kern van onze aanpak in deze tranches is het bieden van handvatten om leiderschap vanuit competentie te ontwikkelen, en daar de eigen praktijk als uitgangspunt voor te nemen. De groep stimuleert daarin het lerend vermogen: 1+1 = 3, volgens Senge.

Ervaringen technatoren:

De technatoren vonden na afloop het leernetwerk in al zijn facetten verhelderend en helpend in hun rol:

  • De kracht van de groep om casussen te bespreken en om geïnspireerd te raken
  • De theorie die verdieping gaf aan de ervaringen in de praktijk
  • De vaardigheden die werden geoefend om een beter leider te worden

Een extra resultaat van de 1e tranche was dat de technatoren gevraagd werd hun bijdrage te leveren voor de strategische dag van Technasium. Het doel was om de interventies die de technatoren hadden opgezet binnen het traject, aan het strategisch plan van het Technasium te koppelen, om een goede inhoudelijke discussie met diverse stakeholders van het Technasium te kunnen hebben over de koers van het Technasium in de (nabije) toekomst. Ook vanuit de 2e tranche hebben technatoren hun bijdrage kunnen leveren aan de verdere ontwikkeling van het strategisch plan van de Stiching Technasium.

Uit zelfevaluaties na de tranches van het Technatorentraject is gebleken dat ook op individueel niveau veranderingen zijn doorgevoerd. Technatoren kiezen een plan, een project, een interventie en dat heeft in alle gevallen tot resultaat geleid. Het verschilt per persoon, maar de gewenste resultaten zijn gelukt, tijdens het traject zelf én na afloop ervan. Het wordt daarbij gewaardeerd dat er vanuit verschillende invalshoeken en achtergronden en expertise wordt meegedacht, de diversiteit tussen de trainers wordt daarin zeer gewaardeerd.

Op dit moment staan we voor de afronding van de 2e tranche en de start van de 3e tranche, waarbij opnieuw de focus ligt op verbinding, leren van en met elkaar, het mobiliseren van verandercapaciteit. De netwerkregisseurs, die binnen Stichting Technasium de regionale netwerken van de Technasia coördineren, en de verantwoordelijk leidinggevende van de Technasia op de scholen, hebben hierin een belangrijke rol. Met hun commitment is de cirkel van participerend leiderschap rond, namelijk leidend deelnemen en deelnemend leiden. Met elkaar bouwen we aan een gedegen, lerend netwerk.

Uit de evaluaties lazen we volgende reacties van deelnemers:
  • Het is erg goed als je met elkaar kunt overleggen en zelf aan het werk kunt zijn. Dat het erg belangrijk is dat je voorstellen sterk en dwingend kunt brengen, om ‘overruling’ te voorkomen. Hoe meer een plan is onderbouwd des te sterker het overkomt.
  • Er was een goede sfeer binnen de groep en ik kreeg veel energie van de trainers
  • Ik vond de tweedaagse erg waardevol omdat mijn focus volledig daar was en ik helemaal niet bezig was met andere zaken (werk op school/ privé etc.)
Onze klanten over Teach & Learn Academy:

EFFECTIEF

De manier waarop jullie als trainers binnenkomen, de intensiteit van de trajecten neemt toe! Jullie werkwijze raakt mensen, het raakt mensen in hun handelen, dat is prettig om te zien. Het heeft te maken met jullie ervaring: je kunt voorspellen hoe je variatie en mate van intensiteit kunt beïnvloeden. Dat kan heel ver gaan, waardoor je als Technator durft te gaan handelen, de drempel over durft te gaan, durft te geloven in jezelf en in de interventie. Jullie als trainer leren dat de Technatoren steeds effectiever.

Ria Sluiter, directeur van Stichting Technasium

creatief

Over de praktische samenwerking met de trainers van TLA: niets dan lof en tops, altijd heel prettig samenwerken. De trainers zijn bereid om creatief mee te denken, te werken en op te lossen, we zitten heel snel op één lijn en dat is ontzettend prettig.

Anne Schellekens, opleidingsmanager

TLA is trots op zijn 400 alumni, dat het een traject is waar iedereen iets aan heeft en van meeneemt. Het is als een olievlek in het onderwijs dat op allerlei posities z’n beslag gaat krijgen als veel leraren het gedachtengoed gaan verspreiden. Ontmoetingen binnen dit traject zijn ook in eigen werk te kopiëren, dat is iets wat TLA beoogt: dat deelnemers zich gesteund en gesterkt voelen in het gedeeld leiderschap en dat terugnemen naar de eigen organisatie.