TLA is ontstaan uit het landelijke project School aan Zet, dat als doel had de professionele schoolorganisatie in al haar facetten te versterken en te ontwikkelen. In dat project werd al snel duidelijk dat leraren en ondersteuners daar een cruciale rol in spelen, waarna het Teach&Learn traject werd gestart. Na 2016, toen het SaZ project stopte, is het Teach&Learn traject voortgezet door de drie ontwikkelaars en trainers van het leernetwerk, Sander Galjaard, Lydia van Deelen-Meeng en Marita van Dam-Vreugdenhil. Sinds die tijd hebben diverse besturen en profielschool-organisaties TLA ingezet om te werken aan professionele schoolontwikkeling.
Marita en Lydia vormen samen het vaste team van de Teach and Learn Academy en werken met diverse partners samen en afwisselend in de leernetwerken. Zo kunnen we voor iedere vraag en voor iedere school maatwerk bieden!
Waarom is het leernetwerk Teach & Learn opgezet?
Een aantal van mijn kwaliteiten:
- trainer- en adviseurschap;
- critical friend;
- coaching;
- evidence based onderzoek;
- systemisch werken;
- participerend leiderschap;
- gecertificeerd Fullan trainer.
Marita van Dam-Vreugdenhil:
de menselijke maat
Als organisatieadviseur ondersteun ik al meer dan 20 jaar scholen en besturen om hun onderwijs nog beter te organiseren en opbrengstgerichter te maken. Daarbij staan de mensen die in het onderwijs werken en leren centraal, omdat in mijn visie alle schoolorganisaties baat hebben bij een aanpak die uitgaat van de menselijke maat. Samen werken aan samenwerken, is daarbij het uitgangspunt, het ontwikkelen van participerend leiderschap een belangrijk middel om te komen tot nog beter onderwijs.
Ik ben in staat de brug te slaan tussen theorie en praktijk, tussen beleid en de werkvloer. Mijn kracht is dat ik de juiste verbinding kan vinden tussen evidence based onderzoek en de onderwijspraktijk. Om uiteindelijk tot een inzicht te komen die iedereen binnen de organisatie verder helpt.
Mijn onderwijs carrière gestart als geschiedenisdocent en conrector, heb ik in mijn jaren als adviseur bij een werkgeversorganisatie meegewerkt aan het uitzetten van het (toentertijd ) nieuwe IPB- en Kwaliteitszorgbeleid in het onderwijs. De jaren erna heb ik vooral gezocht naar het doelmatig inzetten daarvan: hoe zorgt personeels- en kwaliteitsbeleid voor kwalitatief beter onderwijs? Ik heb dat in verschillende rollen gedaan: als interim-schoolleider, als zelfstandig projectleider voor de (voorganger van de) VO Raad en voor diverse PO en VO besturen, als trainer/adviseur voor een onderwijsbegeleidingsdienst en als landelijk expert voor het project School aan Zet. De rode draad is altijd het zoeken naar de menselijke maat geweest: wat werkt wél?
Een aantal van mijn recente werkzaamheden:
- organisatieadviseur en trainer;
- interim schoolleider;
- coach;
- werving en selectiespecialist;
- procesbegeleider;
- dagvoorzitter.
Lydia van Deelen-Meeng:
'Werken in het onderwijs is werken aan de toekomst'
Daarom werk ik al ruim 40 jaar met veel enthousiasme in het onderwijs. Door mijn jarenlange ervaring – zowel als docent en leidinggevende op scholen en managing consultant in de advieswereld – ben ik in staat om personen, teams en organisaties te begeleiden om zich op vele terreinen te verbeteren. Door mijn analytisch vermogen, organisatiesensitiviteit en coachende vaardigheden in combinatie met hoge betrokkenheid, energie en enthousiasme weet ik mensen – op alle niveaus binnen een organisatie – te ondersteunen, motiveren, inspireren en te verbinden. Ik neem actuele kennis en rijke ervaring mee, breng mensen en organisaties met elkaar in gesprek en weet hen daadwerkelijk te laten samenwerken en leren van en met elkaar. Vanuit EduuQ werk ik samen met een aantal collega’s en organisaties om optimaal gebruik te maken van elkaars expertise.
Kwaliteit in onderwijs is waar ik voor sta. Om dat te bereiken staan voor mij twee begrippen centraal: gedeeld leiderschap in een lerende organisatie en persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast besteed ik veel aandacht aan de sociale en culturele aspecten die het onderwijs en de school zo’n speciale sector en plek maken om te werken. Vanuit de Teach and Learn Academy (TLA) ondersteun ik schoolorganisaties om hun verandercapaciteit te mobiliseren en begeleid ik teacher leaders om met succes en vooral ook plezier de leiding te nemen bij (onderwijskundige) veranderingen.
Als onderwijsexpert in de rol van critical friend, als senior expert bij Studelta en Walt Wonder Schmidt en als werving en selectie specialist bij BeteoR werk ik aan toekomstgericht effectief onderwijs door de juiste personen te verbinden aan de bij hen passende organisatie en omgekeerd. Werken aan verbetering en optimaliseren van het werk doe je samen en daarom bundel ik de krachten van alle stakeholders in leernetwerken, zoals Teach and Learn en het intersectorale besturennetwerk.
Samenwerkende partners
Onze sprekers en trainers
In onze leernetwerken werken wij samen met diverse sprekers en trainers. Afhankelijk van de vraag en behoefte van de groep zoeken we in ons netwerk naar een geschikte spreker. We hebben samengewerkt met mensen uit de entertainment zoals Howard van Dodemont, acteur en Tim Akkerman, zanger. Ook mensen uit de sport nodigen we regelmatig uit, zoals Lisa Westerhof, winnaar brons OS 2012 470-klasse of Annemiek de Haan, slagvrouw dames 8 en winnaar brons OS 2012. We zorgen ervoor dat de sprekers een ander/verdiepend perspectief geven aan de ingezette ontwikkeling van de groep.
Sander Galjaard
Ik ben een onderwijsmens in hart en ziel en ken het onderwijsveld vanuit veel verschillende rollen, begonnen als leraar op een basisschool. Als trainer/consultant heb ik veel scholen, teams en leidinggevenden begeleid in het basis- en voortgezet onderwijs.
Rode draad in mijn werk is om nieuwsgierig waar gedrag leidinggevenden en leraren vandaan komt. En hoe een cultuur in scholen is ontstaan. Een verklaring van het gedrag is vaak te vinden in de geschiedenis en de onderstroom van de persoon en de organisatie. De systemische bril helpt mij om de geschiedenis en de onderstroom zichtbaar te maken met behulp van organisatie-en familieopstellingen. Het effect van een opstelling is dat er bewustzijn, inzicht en daarmee rust komt bij mensen en in organisaties.
Ik heb in mijn werkwijze eerst te ontrafelen en helderheid te creëren. Daarna ontstaat er ruimte voor nieuw gedrag en alternatieven.
Jeroen van Grunsven
“Focus en consistentie helpen bij een duurzame schoolontwikkeling.”
Na 23 jaar schoolleider te zijn geweest, ondersteun ik management- en projectteams in hun (school)ontwikkeling naar meer ruimte voor talent van leerling én medewerker. De startpunten zijn voor mij altijd het “waarom” en de goede dingen die er al zijn. Ik wil eigenaarschap stimuleren en vind consistentie in de organisatie daarbij belangrijk.
Werkzaam als: Trainer – Coach – Adviseur bij schoolontwikkeling – Procesbegeleider – Intervisiebegeleider – Organisatieadviseur – Dagvoorzitter – Senior adviseur innovatie bij de VO-raad