Een programma speciaal voor jou, om je talent op het gebied van leiderschap verder te ontwikkelen. Natuurlijk doe je dit voor jezelf, maar ook je collega’s, de school en de leerlingen doen hier hun voordeel mee.
Voor leraren
‘The voyage of discovery lies not in seeking new landscapes but in seeing with new eyes.’ (Marcel Proust)
Wat is dat, een leernetwerk voor ambitieuze leraren?
Voor wie is het bedoeld?
Voor diegene die een voortrekkersrol heeft binnen het team of de school. Je bent sterk in het leiding geven aan leren en ontwikkelen. Je hebt een duidelijk visie wanneer het gaat om onderwijskundige vraagstukken en bent in staat om deze te delen met collega’s. Je wilt graag een rol hebben in het verder verbeteren van het onderwijs aan leerlingen en kunt daarbij de vertaalslag maken van onderzoek naar praktijk en van leslokaal naar schoolorganisatie.Of je nu startend leraar bent die behoefte heeft om steviger leiding te kunnen geven aan processen in de klas en daarbuiten, of een ervaren leraar die meer verantwoordelijkheid wil in de ontwikkeling van de schoolorganisatie, ons leernetwerk past daarbij. En ook voor mensen die een ondersteunende rol in de schoolorganisatie hebben, biedt ons leernetwerk mogelijkheden.
We zijn toch allemaal bezig met de ontwikkeling van het onderwijs?
Ja, dat klopt. In iedere functie binnen een schoolorganisatie zijn we dagelijks bezig om het onderwijs beter en mooier te maken. De één doet dit vanuit een ondersteunende rol, de ander faciliteert vanuit een leidinggevende positie en de leraar doet dit direct in de klas. Voor dit leernetwerk zoeken we collega’s die meer willen. Die de ambitie, het vermogen en de toewijding hebben om leiding te geven aan het leren van leraren (en daarmee van leerlingen), én die hun bijdrage willen leveren aan de ontwikkeling van de lerende organisatie. Kortom: mensen die het uitdagend vinden om op zoek te gaan naar datgene wat onze leraren nodig hebben om het leerproces van leerlingen optimaal te faciliteren en daarmee de organisatie ‘lerend’ maken.
Wat moet ik ‘kennen en kunnen’ om mee te doen?
Voor het leernetwerk zoeken we mensen die willen doorgroeien naar een rol waarin je leiding kunt geven aan leren en ontwikkelen:
- Je bent initiatiefrijk en neemt verantwoordelijkheid;
- Je bent doelgericht, met oog voor leerlingen en collega’s;
- Je bent gericht op samenwerken, onderzoeken en evalueren.
Hoe ziet het leernetwerk eruit?
Ons basisnetwerk, Teach and Learn, bestaat uit een aantal bijeenkomsten door het jaar heen, met een tweedaagse aan het begin waar we met elkaar de diepte ingaan, zowel qua theorie als praktijk. Daarna volgen verschillende werkbijeenkomsten en persoonlijke (online) coachmomenten om je ontwikkeling te ondersteunen. We hebben gemerkt dat voor veel van onze deelnemers deelname aan dit leernetwerk pas de start is: velen willen vervolg geven aan hun leidinggevende ambitie.
Daarom zijn er na het eerste jaar diverse mogelijkheden: verschillende verdiepingssessies op maat die meer handvatten geven om daadwerkelijk leidinggevende taken én functies op te pakken. We noemen dit netwerk Start to Lead, voor leraren die meer leidinggevende verantwoordelijkheid aankunnen. Daarnaast bieden we ook inspiratiesessies voor ervaren leidinggevenden, bijvoorbeeld voor de schoolleiders van de ambitieuze leraar. Dit netwerk noemen wij Lead to Grow en is bedoeld om het netwerk van leidinggevenden te verdiepen en te verbreden, om samen te verbinden en te inspireren.
We bieden dus maatwerk: een leernetwerk dat passend is voor iedereen die wil leren over leidinggeven en leiding nemen, of je nu beginnend leraar bent, ondersteunend binnen de schoolorganisatie of leraar met jarenlange ervaring voor de klas. We hebben door de jaren gemerkt dat mensen die overwegen de stap te zetten naar een formeel leidinggevende functie, baat hebben bij een netwerk als dit, net als ervaren leidinggevenden die graag de verbinding en inspiratie zoeken met andere schoolleiders.
Om te ontdekken of dit leernetwerk bij je past, kan je deelnemen aan ‘ontdeksessies’: past mij de voortrekkersrol/ de leidinggevende rol en wat heb ik nog te leren? Deze ontdeksessies geven je een eerste blik op wat nodig is om je leidinggevende kwaliteiten in te zetten in de ontwikkeling van je schoolorganisatie. Het zijn 12-uurs sessies, waarin we samen met de groep de diepte in gaan over de theorie en praktijk van leiderschap in de professionele schoolorganisatie.
Voor (eind)verantwoordelijken
‘Balance the never balanced.’ (Ruth Cohn)
Waarom een leernetwerk voor ambitieuze leraren?
De Teach and Learn Academy (TLA) wil graag meewerken aan de ontwikkeling van professionele schoolorganisaties door de rol van de leraar en/of ondersteuner als medeverantwoordelijke voor de organisatie (naast die van de schoolleider) te versterken. Participerend, gedeeld leiderschap is daarbij het uitgangspunt, samen werken aan samenwerken het middel.
Sinds de coronacrisis van 2020 is nog duidelijker geworden dat een professionele schoolorganisatie weerbaar én wendbaar moet zijn: weerbaar voor onverwachte ontwikkelingen van buitenaf, en wendbaar om de kwaliteit van onderwijs daardoor niet in het geding te laten komen. Een sterk team, dat staat voor de school en beslissingen kan en wil nemen om weerbaar en wendbaar te blijven, is een absolute must. En waar met plezier gewerkt wordt met elkaar.
Hoe ziet een leernetwerk eruit?
Maar wat is een sterk team, en: hoe kom je daar? TLA biedt leernetwerken aan die de ontwikkeling van een sterk team, en daarmee een professionele schoolorganisatie, bevordert. Ook al is het doel van schoolontwikkeling vaak hetzelfde, het startpunt en het proces is maatwerk: waar staat de school nu, wat is met dit team nodig om tot het gewenste doel te komen?
Door een leernetwerk te starten van ambitieuze leraren en ondersteuners die, ondersteund door hun leidinggevenden, vanuit hun rol een wezenlijke bijdrage leveren aan de wendbare en weerbare school, bouw je aan dat sterke team. Begrippen als verticale alignement, impact, verandermanagement, positionering, teamontwikkeling en persoonlijk leiderschap zijn belangrijke bouwstenen.
Wat is het (gewenste) resultaat?
Het leernetwerk biedt een veilige omgeving om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en nieuwe inzichten op te doen. De mix van theorie en praktijk, leren door doen en leren van en met elkaar bevordert die veilige omgeving. Het leernetwerk is een proeftuin, waar grenzen en mogelijkheden worden verkend.
Het resultaat is dat leraren en ondersteuners worden toegerust met een nieuwe toolbox die maakt dat ze als participerend leider in de schoolorganisatie verantwoordelijk zijn voor beslissingen om de kwaliteit van onderwijs én het plezier van het werk bevorderen.
Hoe kan ik als (eind) verantwoordelijke meedoen?
Voor het leernetwerk zoeken we (eind) verantwoordelijken die willen investeren in de leiderschapskwaliteiten van leraren, om samen een lerende organisatie te creeren. Daarvoor is nodig:
- commitment;
- alignment;
- co-creatie;
- empowerment.
Aanmeldprocedure
Stap 1: Kennismaken en afstemmen
Mocht u interesse hebben dan komen wij graag bij u langs om kennis te maken en te inventariseren of TLA aan uw vraag en verwachtingen kan voldoen.
TLA werkt graag samen met (school)organisaties waar professionalisering een speerpunt is en co-creatie een gewenste werkwijze.
Stap 2: voorstel voor samenwerking
Mocht na het kennismakingsgesprek genoeg vertrouwen zijn om de samenwerking concreet vorm te geven dan zal TLA een passend voorstel doen.
TLA heeft ruim 8 jaar ervaring met de uitvoering van professionaliseringstrajecten. Het Teach&Learn traject telt inmiddels 400 alumni. De derde groep Start to Lead is in 2020 gestart en Lead to Grow is een vervolg op een tweetal succesvolle interne trajecten binnen twee schoolorganisaties.
De opzet en bouwstenen van TLA vormen de basis van het voorstel en worden op maat ingezet zodat voldaan kan worden aan de vraag en verwachtingen van de potentiële opdrachtgever.
Stap 3: uitvoering (de werkwijze)
Als het voorstel is goedgekeurd en de opdracht verstrekt, gaat TLA samen met de interne projectleider het hele traject in de tijd inplannen en wordt het programma definitief samengesteld.
TLA evalueert elke bijeenkomst met de deelnemers, inventariseert de tips& tops en bespreekt de uitkomsten met de interne projectleider. Op basis van de uitkomsten wordt bekeken of er aanpassingen wenselijk zijn in of het programma of de geplande werkwijze.
Stap 4: afronding en mogelijk vervolg
Elk traject wordt op een officiële manier afgerond met een feestelijke bijeenkomst en het uitreiken van certificaten.
TLA hecht eraan dat in de organisatie speciale aandacht wordt gegeven aan de afronding van het traject zodat de deelnemers erkend worden voor hun inzet en de resultaten die zij hebben bereikt.
In de evaluatie met de interne projectleider en de opdrachtgever wordt nagegaan wat de opbrengsten van het traject zijn geweest, en of aan de vraag en de verwachtingen van de opdrachtgever is voldaan.
TLA is een voorstander van een cyclus van minimaal 3 jaren samenwerking, omdat de ervaring leert dat drie groepen van dezelfde organisatie in staat zijn om binnen hun organisatie de beweging die is ingezet duurzaam te maken.
Leiderschap in onderwijs
‘Als je samen een schip wilt bouwen, geef je werklui dan geen orders, maar leer ze verlangen naar de zee.’ (Saint-Expury)
Onderwijs in transitie
Het Nederlandse onderwijs is in transitie, en de pandemie van 2020 heeft blootgelegd dat de urgentie groot is om het onderwijssysteem duurzaam te veranderen. Leiderschap is hierin een sleutel tot succes. Het nieuwe leiderschap beperkt zich niet tot diverse functies, maar vraagt aan iedereen vanuit verschillende posities verantwoordelijkheid te nemen en leiding te geven.
Participerend leiderschap
Dit nieuwe perspectief op leiderschap sluit naadloos aan op het gedachtengoed van Ruth C. Cohn, die het systeem van Thema Gecentreerde Interactie (TGI) heeft ontwikkeld. De Teach and Learn Academy, die leernetwerken voor ambitieuze leraren (en ondersteuners) in het onderwijs organiseert, neemt het TGI model als uitgangspunt voor het mobiliseren van verandercapaciteit in schoolorganisaties. Door met andere ogen te kijken naar de onderwijspraktijk, vanuit verschillende perspectieven, leren deelnemers om leidend deel te nemen of deelnemend te leiden, afhankelijk van de situatie waarin ze zich bevinden en wat van hen wordt gevraagd.
Professionele leergemeenschap
De collectieve ambitie, de co-creatie, de empowerment vanuit functioneel leidinggevenden zijn ingrediënten van het leernetwerk waarin de deelnemers leren hoe de nieuwe leiderschapspraktijk in het onderwijs eruit kan zien. Het leert deelnemers een professionele leercultuur te ontwikkelen, de basis voor een lerende organisatie die zo nodig is om de uitdagingen van de toekomst in het onderwijs aan te kunnen gaan. De kracht van het onderwijs, de kracht van de ontwikkeling ligt in het collectief en ligt in de mogelijkheid om samen te werken aan samenwerken. Dat gebeurt vanuit verschillende verantwoordelijkheden, om uiteindelijk te komen tot een organisatie waar met plezier wordt gewerkt en waar het beste onderwijs wordt geboden aan onze jeugd, de toekomst.
Leiderschap: wat heb je nodig?
Wil je weten en leren hoe jij leiding kan geven aan verandering? Dan heb je dit nodig:
- commitment;
- alignment;
- co-creatie;
- empowerment.
Achtergrond
School aan Zet heeft in de periode 2012-2016 met ruim 4000 scholen aan hun ontwikkeling naar professionele lerende organisaties gewerkt. Het programma van School aan Zet was opgebouwd langs vier programmalijnen:
- Reflectie;
- Leren van en met elkaar;
- Mobiliseren van verandercapaciteit;
- Voorhoede in beeld.
School aan Zet heeft invulling aan het mobiliseren van verandercapaciteit gegeven door middel van (onder andere) leernetwerken. Het leernetwerk dat School aan Zet heeft ingericht voor leraren heette Teach & Learn. In de drie jaren van Teach & Learn hebben ruim 400 leraren aan het leernetwerk deelgenomen.
Wat heeft Teach & Learn opgeleverd voor leraren?
- Tijd om fysiek uit de school te gaan en te reflecteren op eigen handelen en processen en patronen in de school.
- Een netwerk van enthousiaste en ambitieuze leraren samengebracht.
- Kennis over onderwerpen als teacher leadership, verandermanagement, opbrengstgericht werken, omgaan met verschillen.
En wat is de meerwaarde voor de school?
- Bouwen aan verandercapaciteit rondom het thema de school als lerende organisatie en relevante verwante thema’s.
- Inspiratie door uitwisseling tussen leraren.
- Het creëren van openheid en een type leraar dat gewend is feedback en feedforward te geven en te ontvangen.