Ervaring HP Groningen

Ervaring HP Groningen

Ervaringen uit het High Potential programma van Openbaar Onderwijs Groningen

In gesprek met Pauline Kemkers, projectleider van het HP programma

“De start van de eerste High Potential groep was in schooljaar 2017-2018 met voorbereidingen daaraan voorafgaand. Mijn voorganger projectleider heeft samen met de HR manager gewerkt aan (strategische) professionalisering en de opzet en organisatie van dit HP programma in samenwerking met de Teach and Learn Academy. Belangrijke thema’s bij professionalisering waren gericht op kwaliteitsverbeteringen, opbrengstgericht werken en gekwalificeerde medewerkers die zich blijven(d) ontwikkelen.

In de kern is de doelstelling van professionalisering bij Openbaar Onderwijs Groningen gericht op (door)ontwikkeling tot een lerende organisatie met een professionele (leergemeenschappen) cultuur met ruimte voor diversiteit. Inmiddels wordt steeds duidelijker dat een onderzoekende (leer) houding, leiderschap en vitaliteit hierbij essentieel is.”

Voorlopige resultaten van het traject

“Het HP traject heeft onder meer de bewustwording opgeleverd dat leiderschap niet alleen bij leidinggevenden ligt maar gedeeld kan worden in belang van innovatieve en kwaliteitsverbeterende projecten bijvoorbeeld. Er zijn pareltjes te benoemen van mooie resultaten van deelnemers aan het HP-Programma die effect hebben in de school of bovenschools, organisatie breder.    Het HP-programma levert een bijdrage aan bewustwording op de kracht van samenwerking. Dit proces is gaande. Voor de toekomst wens ik deelnemers een uitdagend leerproces, ontwikkeling van leiderschap en beïnvloedingsstrategieën, samenwerking op innovatieve projecten en ruimte voor bijdragen aan organisatie- ontwikkeling, kwaliteit en onderwijs.” (Pauline Kemkers)

Ervaringen deelnemers:

Dankzij TLA ben ik me bewust van mijn rol binnen het onderwijs en hoe ik deze rol moet pakken, behouden en uitbouwen.
(Tom, Kamerlingh Onnes)

TLA: duidelijkheid, prettige feedback en reflecterende stappen. Fijn en waardevol, kennis die relevant is! Prettig,
(Ruben, Leon van Gelder)

Persoonlijke coaching die aansluit bij elke individuele deelnemer
(Marinda, OPDC)

Onze klanten over Teach & Learn Academy:

waardevol

Het was heel waardevol om de tijd en ruimte te krijgen om aan een eigen project te werken, terwijl er voortdurend relevante en praktische inzichten aangedragen worden om het project te versterken. Zowel de gezamenlijke bijeenkomsten met ‘critical friends’ als de individuele gesprekken met Lydia hebben sterk bijgedragen aan het succes van het project.

Tom, projectleider Onderzoeksagenda voor Openbaar Onderwijs Groningen

bewustwording

Door de training van TLA ben ik me bewuster geworden van mijn leidinggevende capaciteiten om een andere cultuur te creëren binnen mijn organisatie. Ik weet nu hoe ik een project onderzoeksmatig moet benaderen en hoe ik hier binnen een organisatie sturing aan kan geven om een project gezamenlijk uit te dragen en een vaste plaats te geven binnen de organisatie. Mede door jullie steun en input heb ik besloten om te starten met de schoolleidersopleiding.

Ellen, leerkracht basisonderwijs en bouwcoördinator

verantwoordelijkheid

Altijd fijne bijeenkomsten, sterk gericht op (persoonlijk) leiderschap en eigen verantwoordelijkheid nemen/vinden/pakken.

inzicht

Dankzij TLA heb ik inzicht gekregen in diverse punten, zoals een pro-actieve houding, leiderschap ‘opeisen’, verandering durven creëren, voor jezelf opkomen, dingen op papier zetten en reflecteren op je eigen handelen. Kortom, ik heb meer vertrouwen in mezelf gekregen! Dank daarvoor.

Mirte, KCOO

groei

Door het samenwerken met TLA ben ik me bewust geworden van mijn ambitie, voel ik de ruimte en vertrouwen om uit mijn comfortzone te stappen. Dat heeft me opgeleverd dat ik nu werk op een plek en op een manier die me past en laat groeien.

Lieke, IB’er De Gaffel en AB’er KCOO